ژئومورفولوژی
وحید رحمتی نیا؛ بختیار فیضی زاده
چکیده
فرآیندهای سطح زمین در مقیاسهای مکانی-زمانی مختلف عمل میکنند و شکلهای زمینی را تولید میکنند که در یک سلسلهمراتب تودرتو ساختاریافتهاند. شیوهی استخراج نیمهخودکار انواع لندفرمهای منتخب از مدلهای رقومی ارتفاعی DEM از اهمیت بالایی برخوردار است. لندفرم یک عارضه ژئومورفیک از سطح زمین است که خصوصیات ظاهری خاص داشته و شکل آن ...
بیشتر
فرآیندهای سطح زمین در مقیاسهای مکانی-زمانی مختلف عمل میکنند و شکلهای زمینی را تولید میکنند که در یک سلسلهمراتب تودرتو ساختاریافتهاند. شیوهی استخراج نیمهخودکار انواع لندفرمهای منتخب از مدلهای رقومی ارتفاعی DEM از اهمیت بالایی برخوردار است. لندفرم یک عارضه ژئومورفیک از سطح زمین است که خصوصیات ظاهری خاص داشته و شکل آن را میتوان تشخیص داد. در حال حاضر طبقهبندی لندفرمها عموماً مبتنی بر تشخیص کارشناسی است که به طریق دستی و با استفاده از عکسهای هوایی، نقشههای توپوگرافی و برداشتهای صحرایی انجام میگیرد که روشی زمانبر، پرهزینه، کمدقت و تکرار نشدنی است. در این پژوهش از 5 مشتق اصلی DEM5/12 متری ماهواره ALOS (لایهی شیب، لایه جهت شیب، لایهی خمیدگی، لایهی جریان تجمعی و لایهی ارتفاع) و همچنین از تصاویر ماهوارهای Sentinel-2و شاخص پوشش گیاهی NDVI بهعنوان لایههای کمکی استفاده گردیده، سگمنتسازی که در این منطقه صورت گرفت با استفاده از روش segmentation multi resolation انجام شد. در این سگمنتسازی به لایه ارتفاع، ارزش 3 و به لایه خمیدگی ارزش 2 و به بقیهی لایهها ارزش 1 داده شد و در قسمت Composition of homogeneity criterion، به Shape 7/0 و Compactness 3/0 و پارامتر مقیاس 50 در نظر گرفته شد و سپس با استفاده از الگوریتمهای Layer Values و Geometry و دستورات assign class به طبقهبندی لندفرمهای واقع در دامنههای غربی و جنوب غربی زاگرس (محدودهی شهرستان الیگودرز) اقدام شده است. نتایج نشان داد که استفاده از الگوریتمهای Layer Values و Geometry و دستورات assign class توانایی خوبی در جداسازی و طبقهبندی لندفرمها دارند، بهگونهای که 8 نوع لندفرم (دامنه، یال، پهنههای آبی، پرتگاه، قله، خطالرأس، دشتهای پست و دشتهای مرتفع) با ضریب کاپا 87/0 و دقت کلی 71/91 درصد استخراج گردید. لندفرمهای یال بیشترین بخش منطقه را تشکیل داده و لندفرمهای غالب منطقه محسوب میشوند و توزیع مناسبی در قسمتهای مختلف دارند ولی لندفرمهای قله با حداقل مساحت فقط بخش محدودی از منطقهی موردمطالعه را تشکیل داده است.
عزت الله قنواتی؛ علی احمدآبادی؛ منصور صادقی
دوره 6، شماره 18 ، خرداد 1398، ، صفحه 139-159
چکیده
چکیدهانحراف و ذخیره سازی سیلاب روشی شناخته شده برای مقابله با مخاطرات و آسیب های سیل میباشد و از طرف دیگر سبب بهبود وضعیت کیفی و کمّی آبهای زیرزمینی میشود و در واقع مهار سیلاب و تغذیه ی مصنوعی آبخوان ها از نتایج مهّم آن به شمار میرود. هدف این پژوهش جانمایی پهنه های مناسب ذخیره ی سیلاب حوضه ی آبخیز ...
بیشتر
چکیدهانحراف و ذخیره سازی سیلاب روشی شناخته شده برای مقابله با مخاطرات و آسیب های سیل میباشد و از طرف دیگر سبب بهبود وضعیت کیفی و کمّی آبهای زیرزمینی میشود و در واقع مهار سیلاب و تغذیه ی مصنوعی آبخوان ها از نتایج مهّم آن به شمار میرود. هدف این پژوهش جانمایی پهنه های مناسب ذخیره ی سیلاب حوضه ی آبخیز قمرود با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چندمعیاره میباشد. در این پژوهش از متغیرهای شیب، خاک، کاربری اراضی، عمق آب های زیرزمینی، لندفرم، قابلیت نفوذپذیری سطحی، زبری، شاخص تجمعی جریان، لیتولوژی، ارتفاع و تراکم زهکشی به عنوان عوامل مؤثر در جانمایی جهت انحراف و ذخیرهسازی سیلاب استفاده شده است. از مدل مجموع ادغامی مجموع - حاصلضرب (WASPAS) که یکی از جدیدترین مدل های تصمیم گیری چندمعیاره میباشد برای تحلیل هم پوشانی و رتبه بندی گزینه ها و تهیه ی نقشه ی نهایی استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل واسپاس نشان میدهد به لحاظ پتانسیل ذخیره ی سیلاب، حوضه ی آبخیز مورد مطالعه به پنج کلاس خیلی زیاد با 24 درصد، زیاد 2/28 درصد، متوسط 9/24 درصد، کم 2/15 درصد و خیلی کم 7/7 درصد تقسیم میشود. بدین ترتیب نه پهنه بسیار مناسب جهت انحراف و ذخیره سازی سیلاب در قسمت های مرکزی، جنوبی، شمالغربی و شرق حوضه شناسایی شد که این مناطق در بازدید میدانی نیز جهت اهداف مذکور مناسب تشخیص داده شدند.
سیدرضا حسین زاده؛ علی قربانی شورستانی؛ علی محمد نورمحمدی؛ محسن رضائی عارف
دوره 2، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 21-38
چکیده
یکی از شایعترین پیامدهای ژئومورفیک حاصل از ساخت سدها و ایجاد دریاچه در پشت آنها، فعال شدن لغزشهاست. سد دوستی به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ذخیرهای کشور در اثر فعال شدن لغزشها با وضعیت بحرانی مواجه شده است. هدف از این مطالعه شناسایی پدیده ی لغزش، علل، روند و اثرات آینده آن در دریاچه سد دوستی است و روش تحقیق آن ...
بیشتر
یکی از شایعترین پیامدهای ژئومورفیک حاصل از ساخت سدها و ایجاد دریاچه در پشت آنها، فعال شدن لغزشهاست. سد دوستی به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ذخیرهای کشور در اثر فعال شدن لغزشها با وضعیت بحرانی مواجه شده است. هدف از این مطالعه شناسایی پدیده ی لغزش، علل، روند و اثرات آینده آن در دریاچه سد دوستی است و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی و تجربی است که در آن از داده های رقومی تصاویر سنجنده IRS، مدلهای رقومی ارتفاع(DEM) ، نقشههای زمین شناسی، تصاویر ماهوارهای، و اطلاعات حاصل از عملیات میدانی و آزمایشگاهی شامل مشاهده مقاطع زمین شکل ها، مقاطع طبقات، و عوارض ساختمانی موجود در منطقه جهت تکمیل نقشه ی ژئومورفولوژی، نمونه برداری از مواد سطحی، نقشه برداری از لغزش های نمونه جهت پایش های بیشتر و انجام آزمایش توزیع ذرات استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسیهای صورت گرفته در منطقه به شناسایی 252 زمین لغزه ی جدید با مساحت کلی 8/123 هکتار (23/1کیلومترمربع) انجامید، حجم رسوب تولید شده توسط این زمین لغزش ها حدود 8595433 مترمکعب (59/8 کیلومترمکعب) بوده که تاکنون وارد دریاچه ی سـد شده است. عوامل ایـجاد لغزشها شامل عوامل زمین شناسی، هیدرولوژی، آنتروپوژن، زیستی و اقلیمی است. با توجه به آثار زمینلغزشها بر کیفیت آب، گنجایش سد و همچنین ناپایداری دامنه های مشرف به دریاچه ی سد، برنامهریزی برای کنترل لغزشها ضروری است.